Zeven auto's en het Fanovlak
De Italiaanse wiskundige Gino Fano (1871-1952) was een pionier op het gebied van de 'eindige projectieve meetkunde'. In dit artikel bespreken we een spel dat je gegarandeerd kunt winnen dankzij het zogeheten 'Fanovlak'.
Zeven personen nemen deel aan een spelshow. Ze kunnen allemaal een blinkende auto winnen. De presentator toont speelgoedmodellen van een Audi, een Bentley, een Citroën, een Daihatsu, een Eagle, een Ferrari en een Gillet. Van elk model heeft hij drie exemplaren. In totaal zijn er dus 21 speelgoedauto's.
De presentator zegt: 'Ik geef jullie straks allemaal één speelgoedauto, allemaal van een verschillend merk. Daarna mogen jullie een minuut met elkaar overleggen. Vervolgens pakken jullie, één voor één, twee autootjes van de overgebleven speelgoedmodellen. Jullie mogen daarbij niet zien wat de anderen hebben gekozen. Dan vraag ik iemand uit het publiek, dat jullie keuzes niet kent, twee personen aan te wijzen. Hebben die twee ten minste één auto gemeenschappelijk, gaan we door naar ronde 2. In ronde 2 vraag ik opnieuw iemand uit het publiek twee personen aan te wijzen. Als zij ook ten minste één auto gemeenschappelijk hebben, gaan we naar ronde 3. In totaal worden er maximaal vijf rondes gespeeld. In elke ronde wordt iemand uit het publiek gevraagd twee personen aan te wijzen.'
De zeven kandidaten winnen allemaal een heuse auto als het vijf ronden achtereen vóórkomt dat het gekozen tweetal ten minste één auto gemeenschappelijk heeft. Is dit ook maar één keer níét het geval, stopt het spel en gaan alle kandidaten met lege handen naar huis.
Wat moeten de zeven kandidaten in die ene minuut afspreken, zodat ze gegarandeerd de hoofdprijs zullen winnen?
Denk hier eerst over na voordat je onder de knop [Bekijk oplossing] de oplossing gaat lezen.
Bekijk oplossing